Följ oss

Blogg

Meet The World: När det inte längre handlar om fotboll

Publicerad

den

En av mina favoritgrejer med Gothia Cup är när företag, organisationer och andra eldsjälar lägger resurser i form av tid, engagemang och pengar för att så många som möjligt ska få chansen att delta. I år har bland annat företaget Football Addicts, grundarna till Forza-appen, sett till så att Kambodja för första gången någonsin har ett lag med i Gothia Cup. Ett lag med helt andra förutsättningar än många andra i turneringen, men med samma glädje och kärlek till fotbollen.

I år finns dessutom 24 lag, från alla tänkbara hörn i världen, i SKF:s projekt Meet The World. Ett helt fantastiskt projekt, där ungdomar som kanske inte hade haft möjlighet att komma till Göteborg om de inte fått hjälp med pengar och administrativa saker. Jag fick en pratstund med projektledaren Julia Persdotter som berättade om projektet och varför det betyder så mycket för Gothia Cups huvudsponsor SKF.

Hur började allt?
– När vi skulle fira vårt hundraårsjubileum, 2007, ville man hitta ett sätt att fira med alla typer av målgrupper. Både med kunder och distributörer, men också ett sätt att fira med ungdomar. Vårt huvudkontor är i Göteborg, men alla aktiviteter och allt vi gör i partnerskap vill vi ha så global spridning på som möjligt. Då var Gothia ett naturligt val, de är globala precis som vi. Man ville hitta en aktivitet med barn och ungdomar, och det fanns säkerligen ett fotbollsintresse hos initiativtagarna. Sedan såg man att Gothias värderingar och SKF:s värderingar gick hand i hand.

På hösten varje år får alla SKF-kontor i världen frågan om de är intresserade av att hålla en Meet The World-turnering. I år var det 25 länder som svarade ja, vilket är det största antalet hittills. SKF-kontoren sköter sedan de lokala turneringarna, där vinnarlaget får en plats i Gothia Cup och möjligheten att åka till Sverige.
– Länderna väljer själva vilken ålder de har på turneringen. Vi pushar allt vi kan för att det ska vara samma spridning mellan kill- och tjejlag som Gothia har. Men ålder bestämmer länderna själva. Mexico kör till exempel alltid pojkar 12, Indonesien har alltid 14-15-åringar medan vissa andra växlar mellan åldersgrupperna. Det är bra med en spridning, så att det inte kommer 25 lag med 18-åringar, säger Julia.

Läs också: Ungdomsfotboll.se + Newbody = Sant

SKF vill också att lagen som deltar i turneringen ska vara såna lag som inte hade haft möjlighet att åka till Gothia Cup ändå, så proffsklubbar deltar exempelvis inte i turneringarna. I år var det alltså 25 lag anmälda, men bara 24 kunde komma.
– Ghana fick inte visum. Så himla synd. Men det beskriver också vilket hårt jobb som görs ute runt turneringarna, av de lokala projektledarna. De får börja med födelsebevis, hitta målsman till barnen, sedan skaffa pass och sedan påbörja processen för visum. Och ibland tar tiden slut, berättar Julia med en lätt sorgsenhet i rösten.

Hur upplever du att responsen är från partners, eller folk som ni pratar med i er vardag?
– Verkligen fantastisk. Det här är en stolthet för så många på SKF. Det har hållit på så länge, det är ett så kontinuerligt åtagande.

Vilken resons får ni från ungdomarna och ledarna som kommer hit?
– Det är ju nästan så att man känner dåligt samvete, det är ju inte jag som gjort detta för dem. Men de är så glada. De vill berätta hur fantastiskt Sverige är. Vårt zambiska lag fick ingen bra flight till Göteborg, de fick landa i Stockholm och ta bussen hit. Och vi tycker ju att det är en lång bussresa, men så kommer dom hit och är överlyckliga för att de fick åka igenom hela Sverige och se de fina landskapen.

Efter en match på Heden träffade jag 14-åringen Venicius Augusto dos Santos Tomaz, från det brasilianska Meet The World-laget. Han var i ett litet lyckorus efter att ha gjort mål mot ÖIS, i en match som slutade lika. Jag frågade honom om hans tid i Gothia Cup i år, och med en tolks hjälp kunde jag också fråga om vad han tycker om Meet The World-projektet.
– Detta är en fantastisk upplevelse, framför allt för ungdomar som kanske inte har lika mycket pengar som många andra. Göteborg är en jättefin stad och det är häftigt att möta lag från så många olika länder.

Vad är det bästa med Gothia Cup?
– Att träffa alla nya människor. Och att få spela fotboll, såklart.

Läs också: Blogg: Våga statuera exempel mot rasism!

Åter till Julia. Jag frågar henne om vad som är det absolut bästa med Meet The World-arbetet.
– Det som berör en mest är på lördagen och söndagen då lagen börjar komma in. Jag blir nästan tårögd när jag tänker på det. Alla har jobbat så hårt. Och nu är det inte bara laglistor med namn, utan nu är det riktiga människor man har framför sig. Det är ju fantastiskt. Och hela stan är helt bubblig.
– Men även mot slutet av veckan när några har åkt ut, men lagen börjar följa varandra. Hela skolan åker och tittar på matcher tillsammans.

Mot slutet av pratstunden med Julia berättar jag för henne om hur min systers lag knöt fina kontakter med ett zambiskt flicklag för några år sedan, och hur hur det svenska laget tog med de zambiska tjejerna till stranden. Vissa av dem hade aldrig doppat tårna i havet. Mitt hjärta bultar lite extra när jag tänker tillbaka på hur jag såg de båda lagen, med så olika bakgrund, kultur och vardag, sjöng och dansade tillsammans i en ring utanför skolan där det zambiska laget bodde. Julia ler mot mig. Sedan säger hon:
– Det är de där grejerna som gör Gothia så fint. När det egentligen inte handlar om fotboll längre.

Lär också: BLOGG: ”Det finns inga krig, inga orättvisor, inget hat och ingen oro. Det är bara vi och kärleken.”

//Kajsa Kalméus

 

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/ungdomsfotboll
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


Blogg

Blogg: En spännande säsong väntar

Publicerad

den

Nytt år, nya möjligheter och ny åldersgrupp att lägga allt fokus på. Förra året var det fokus på åldersgruppen pojkar och flickor födda 2003. I år kommer bloggen att ha fullt fokus på åldersgruppen pojkar och flickor födda 2004. Vi kommer även att snegla lite på åldersgruppen P/F-05 för att få ett litet smakprov på vad som väntar nästa säsong.

Läs också: Tre turneringar ni inte får missa nästa säsong

Vi startade säsongen 2019 med att bevaka Växjö DFF Invitational Cup som i år hade bjudit in några av Sveriges bästa F04-lag. En perfekt start på året då vi får en bra överblick över vilka spelare och lag som blir intressanta att följa i år.

Men innan vi drar igång ordentligt med bevakningen så vill jag passa på att tacka pojkar och flickor 2003 för att vi fått följa er förra säsongen. Självklart kommer vi att fortsätta följa åldersgruppen och även äldre spelare än så men med inte lika stort fokus som tidigare

Läs också: Newbody blir ny huvudpartner till Ungdomsfotboll.se

Vi sitter och planerar säsongen för fullt och redan nu har vi några nya och intressanta turneringar inbokade. Känns väldigt kul att få göra detta tillsammans med vår huvudpartner Newbody och vår partner OLKA Sportresor. Vi kommer inte att avslöja vilka det är ännu men vi kommer att göra det väldigt snart så håll ut. Vilka turneringar kommer ni att delta i under året? Hade vart kul att veta om vi stöter på varandra under året. Hör av er till oss.

Läs också: Guld till Djurgårdens IF i Växjö DFF Invitational Cup

Samma gäller med lag och spelare som vi absolut inte får missa i år. Ni kontaktar oss bäst via mail rudy@ungdomsfotboll.se eller via bloggens sociala medier. Länkar finner ni här nedan.

Nu kör vi!

//Rudy Alvarado

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/ungdomsfotboll
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


Läs hela inlägget

Blogg

Tack KIA Motors Sverige för tre fantastiska år

Publicerad

den

Den 30 mars för tre år sedan blev det officiellt att KIA Motors Sverige blev officiell huvudpartner till Ungdomsfotboll.se. Det var också då bloggen gick från att bevaka Göteborgs ungdomsfotboll till att bevaka ungdomsfotbollen i Sverige.

Läs också: KIA Motors Sverige + Ungdomsfotboll.se = sant

Sedan dess har bloggen vuxit något enormt både här på sajten men även på bloggens sociala medier. Samarbetet med KIA gav mig också möjligheten att jobba heltid med min passion som är just ungdomsfotboll.

Nu står jag här den 31 december 2018, tre år efter jag signerat avtalet med KIA. Jag ser tillbaka på tiden med stor glädje och stolthet då vi tillsammans med bloggläsarna lyckats bygga en av Sveriges största fotbollsbloggar.

Läs också: Ungdomsfotboll.se fyller 8 år idag ”Jag vet inte hur jag skall kunna tacka er”

KIA gav mig möjligheten att växla upp och det är något jag är evigt tacksam för. Vårt samarbete har varit helt fantastiskt och KIA och all deras personal har lärt mig så mycket genom åren. Dom har verkligen sett till att jag och bloggen växlat upp och gett mig alla tips och råd som jag behövt för att växa.

Men allt har sin tid! Dagen är kommen då det är dags att tacka KIA Motors Sverige för dessa tre fantastiska år och välkomna in det nya. Tack KIA och all personal, ni rules!

Under morgondagens kommer vi att presentera bloggens nya huvudpartner!

Gott nytt år och tack för ett fantastiskt år!

//Rudy Alvarado

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/ungdomsfotboll
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


Läs hela inlägget

Blogg

Blogg: Ungdomsfotbollen får utrymme i Newbodys kommande katalog

Publicerad

den


I fredags var jag på plats i Malevik när Newbody fotograferade sin nya katalog inför 2019. Katalogen trycks i 400000 exemplar och når över 4 miljoner människor vilket är hur häftigt som helst.

Läs också: Newbody förlänger avtalet med Ungdomsfotboll.se

Anledningen till att jag och bloggen var på plats var för att när vi startade vårt samarbete för snart ett år sedan så var vi ganska tydliga med att vi ville göra saker tillsammans och inte bara lägga upp annonser här på bloggen. Ett av dessa lyckade projekt som vi gjort tillsammans är dom regnbågsfärgade kaptensbindlarna som blev oerhört populära. Sedan har Newbody även varit med under varje turnering som vi bevakat samt att vi tävlat ut deltagande i Gothia Cup, något du kan läsa mer om här: IK Zeniths P-04 mäktiga försäljning – nu väntar ett träningsläger i Barcelona tack vare Newbody

Tidigt i vårt samarbete pratade vi om att det hade vart kul att lyfta ungdomsfotbollen i kommande kataloger och detta i form att välja ut två fotbollsungdomar som skulle agera modeller för deras produkter. Jag fick äran att tipsa och välja ut vilka två fotbollsungdomar jag tyckte skulle bli tillfrågade och lyckligtvis tackade båda ja till detta spännande uppdrag.

Tanken jag hade när jag drog igång urvalsprocessen var att jag ville ha med så mycket ingredienser som möjligt. Dom två spelarna som blev tillfrågade och tackade ja var Aksel Ayan från Angered MBIK och Alice Söndergaard från Lerums IS och i fredags var det dags.

Det var längesedan jag hade så roligt samt blev så inspirerad som i fredags. Det var magiskt att umgås en hel dag med så proffsiga och kreativa personer och vet ni vad? Resultatet kommer att bli så bra, längtar redan till att kunna bläddra i kommande katalog.

Är det så att ni som lag går och funderar över vilka turneringar ni skulle vilja delta i nästa år? Är det så att ni även funderar på hur ni skall finansiera dessa? Då rekommenderar jag er att starta er försäljning med Newbody redan nu. För mer information: http://www.newbody.se 

Tack Newbody, Askel Ayan, Alice Söndergaard och övriga modeller/personal för en oerhört givande dag i fredags.

//Rudy Alvarado

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/ungdomsfotboll
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


Läs hela inlägget
Annons

Facebook

Populärt

kia newbody forenadebil agoodchoice stanno Oderland alvarado

Copyright © 2019 Alvarado Sport & Media