fbpx
Följ oss

Övningsbanken

Träningstorsdag: 8 övningar som förbättrar din löpteknik & koordination

Publicerad

den

Då var det dags för en nyhet för året något som kommer att släppas varje torsdag. Inslaget kommer att kallas för Träningstorsdag och kommer att innehålla tips och övningar. Träningstorsdag kommer att rikta sig till dig som spelare men även dig som tränare som behöver inspiration och idéer.

Tanner Speed – Golden 8

I premiärinlägget vill jag tipsa om Tanner Speeds Golden 8 som inriktar sig mot löpteknik- och koordinationsträning. Som ni kanske har läst så träffade jag Tanner Speed Academy och deras ansvarige här i Göteborg, Carsten Effertz för någon vecka sedan. Vid presentationen av Tanner Speed och deras träningsmetodik föll jag direkt då det är ett viktigt moment som jag har märkt många lag missat i sitt träningsupplägg. Just koordination är ett väldigt grundläggande och viktigt område inom fotbollen. Personligen tycker jag att varje lag bör ha ett inslag av koordinationsträning vid varje träningspass.

Läs också: Har ni hört talas om Tanner Speed Academy?

Koordinationens fördelar:

· Du lär dig att röra dig funktionellt, avslappnat och med bra balans.
· Du tränar upp din kroppsmedvetenhet.
· Du kommer snabbare att lära dig nya rörelser.
· Du presterar bättre i de flesta idrotter.

Hoppas att ni gillar upplägget kring Träningstorsdag och att övningarna jag kommer att dela med mig av kommer att hjälpa i er framtida utveckling.

Lycka till!

//Rudy Alvarado

Foto: Tanner Speed Academy

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/ungdomsfotboll
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


4 Kommentarer

4 Comments

  1. Fredrik

    feb 3, 2017 at 9:53 f m

    Kan inte mer än hålla mer, motorisk utveckling mellan 8-12år lägger grunden för resten av livet.
    Vi (P08) har tränat motoriska färdigheter i ca 1 1/2 år och senaste året med fokus kring hållningsteknik, löpteknik, rörelseförmåga.
    Resultat börjar redan synas på dom flesta av killarna.

    Jag tagit fram en hel del övningar förutom ”The Golden 8” som främjar motorik, rörelse, koordination m.m

    • Rudy Alvarado

      feb 3, 2017 at 10:01 f m

      Älskar det! Fortsätt så och håll mig gärna uppdaterad om hur det går! Vilket lag är det?

      //Rudy Alvarado

  2. Jimmy

    feb 4, 2017 at 2:56 e m

    Hej, det som jag tycker är intressant är hur långt efter fotbollen är många andra idrotter. Detta koncept lanseras som något nytt och fräscht. Det finns inte en friidrottsklubb som inte kör detta på regelbunden basis. Jag gjorde dessa och liknande övningar för över 20 år sedan. Fotbollen måste börja titta runt lite.

  3. Pingback: Träningstorsdag: 25 övningar som förbättrar din bollbehandling - Ungdomsfotboll.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Övningsbanken

Övningsbanken: 5 grymma passningsövningar

Publicerad

den

I dagens fotboll är det viktigt att fotbollsspelare kan hantera bollen med båda fötterna, för att kunna lösa matchens olika situationer samt för att bli oberäknelig som spelare. Detta inlägg är ett första steg med att jobba med sina passningar och mottagningar innan det tas med in i ett matchspel.

Läs också: 25 övningar för att få bättre bollkontroll

Dessa fem övningar handlar om att skapa en trygghet med att använda både vänster- och högerfot i både mottagningar och passningar. Den kan byggas på, precis som i videon, genom att starta enkelt med passning och mottagning med insida (bredsida) men kan sedan utvecklas vidare till att jobba med mottagning utsida, sula osv. Beroende på vilken nivå det är på spelarna kan den senare även byggas vidare med vristpassning längs backen och därefter i luften.

En ’zon’ är bra att jobba med till en början, precis som i videon, där passning och mottagning skall ske inom ’zonen’ för att få spelarna att hålla uppe koncentrationen och fokuset men också för att hitta precisionen i mottagning och passning, för att senare utvecklas till att jobba med större frihet utan zoner och göra det mer matchlikt.

Läs också: 8 övningar som förbättrar din teknik

Se alltid konor som motståndare, så se till att flytta boll från konan (motståndaren) för att sedan leverera en bra passning. Börja alltid med fokus på att få en bra första touch, där boll flyttas, i ett lugnt tempo och en bra passning med precision, för att sedan höja tempot i både mottagning och passning. Utgå alltid från spelarnas nivå och dessa övningar kan nivåanpassas i alla åldrar, även om det är olika nivåer i ett och samma lag.

Det är också bra övningar att köra som spelare – Så ta med en kompis ut på planen och jobba med mottagningarna och passningar, på backen och i luften, och hitta lekfullheten i det. Det kommer betala sig på era lagträningar och matcher!

//Jenny Holm

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/ungdomsfotboll
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


Läs hela inlägget

Övningsbanken

25 övningar för att få bättre bollkontroll

Publicerad

den

Vad passar väl bättre att starta helgen med att ge lite kärlek till den runda, magiska bollen? Övningsbanken är tillbaka! Här kommer en serie med övningar som du som spelare kan köra helt på egen hand eller som ni tränare kan använda er utav i inledningen av ett träningspass.

Läs också: Video: Förbättra din snabbhet tillsammans med Tanner Speed Academy

Varje vecka kommer nya övningar nu att släppas här på ungdomsfotboll.se. Vi kommer att bygga upp det vecka för vecka, blanda och ge, alltifrån individuell teknik, till passningar och mottagningar men också mer lagträningar med några få, men ack så viktiga instruktionspunkter att tänka på, både som spelare och tränare.

Läs också: 8 övningar som förbättrar din teknik

Den här serien av 25 övningar syftar till både bollkontroll men också snabba fötter, vilket i sin tur kommer att ge spelarna en större trygghet att hålla i bollen i spelet. Tipset är att köra 30s/övning med en kortare vila (10-15s) mellan samtliga övningar för att hålla uppe både tempot och kontrollen. De kan göras stillastående som på videon, men de kan också praktiserat framåt, vilket ökar svårighetsgraden. Viktigt att tänka på då är att fokus är fortfarande snabba fötter och bollkontroll, så många touch på bollen och inte för snabbt framåt, utan jobba successivt framåt om ni väljer det alternativet.

Lycka till!

//Jenny Holm

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/ungdomsfotboll
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


Läs hela inlägget

Övningsbanken

Video: Förbättra din snabbhet tillsammans med Tanner Speed Academy

Publicerad

den

Jag gillar verkligen när spelare lägger ner 150% på att utvecklas och är villiga att jobba hårt för att ta nästa nivå. Därför är jag en av dom som förespråkar och tycker det är viktigt med extra träning.

Läs också: Har ni hört talas om Tanner Speed Academy?

En av dom som är duktiga på att utveckla spelare individuellt är Carsten Effertz som driver Tanner Speed Academy. Hans fokusområden är snabbhet, koordination och rörlighet. Här ovan ser ni ett reportage som Unisportstore.se gjorde med honom. I klippet visar han några övningar som förbättrar er snabbhet.

Vill du ha mer information om Tanner Speed Academy så kan du klicka in på deras hemsida på: http://tannerspeedacademy.com/

Läs också: 6 enkla övningar som förbättrar din första touch + bonusmaterial

//Rudy Alvarado

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/ungdomsfotboll
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


Läs hela inlägget
Annons

Facebook

Populärt

newbody Förenade Bil Olka Sportresor Stanno Oderland Alvarado

Copyright © 2019 Alvarado Sport & Media