fbpx
Connect with us

Flickfotboll

Supersöndag: Intervju med VD:n för Svenskalag.se

Published

on

Det finns en mängd olika tjänster för föreningar och lag för att skapa egna hemsidor för sina verksamheter. Av alla dessa har jag en personlig favorit och det är Svenskalag.se . Under sommaren fick jag möjligheten att göra en intervju med deras VD, Robert Larsén.

Detta är min första intervju i min satsning ”Supersöndag” där jag varje söndag tänker släppa en intervju med intressanta personer. Visst låter det bra?

Hej Robert, VD på Svenskalag.se, hur kom du på idén om att starta Svenskalag.se? Hur länge har du jobbat med konceptet?
Hej, det började faktiskt redan 2006 då jag och en kompis började skissa på en ny hemsida till min dåvarande klubb Svärtinge SK. Jag spelade själv i seniorlaget så vi lade fokus på att bygga en hemsida med spelarprofiler, matchrapporter och spelarstatistik. Ganska snart insåg vi att den sida vi höll på att bygga skulle mycket väl kunna fungera för fler fotbollslag, och det dröjde inte länge förrän några andra lokala lag hörde av sig och ville ha en liknande hemsida.

I dec av 2007 lanserade vi Svenskalag.se som tjänst och redan då hade vi ca 250 aktiva lagsidor. Sedan dess har vi fortsatt att utveckla tjänsten för fler sporter och både små och stora föreningar. Idag har vi nästan 9000 aktiva lag- eller klubbsidor och omkring 100 000 ledare som dagligen kommunicerar via sin hemsida på Svenskalag.se.

Svenskalag.se är ju min personliga favorit när man skall välja en sådan tjänst som förening. Vad är det som gör er så himla bra? Vad kan jag förvänta mig som förening när man väljer er tjänst?

Vad kul att du tycker det!

Meningen med Svenskalag.se är att förenkla vardagen för alla idrottsledare. Det ska gå snabbt att meddela att matchen är inställd, skicka en kallelse till sommarens cup, publicera en nyhet eller fylla i närvaro på senaste träningen. Vi är extra noga med att alltid bygga funktioner som är enkla att förstå och som verkligen sparar tid för alla i laget.

Vad som gör oss så bra?

Om jag ska försöka sammanfatta i fem punkter:
1. Enkel att administrera
2. Gratis
3. Snyggt och rent
4. Tidsparande
5. Fri telefon och mejl-support

När man väljer Svenskalag.se kan man förvänta sig en tjänst som verkligen fungerar. Sedan starten 2007 har vi inte tappat en enda förening vilket talar lite för hur nöjda våra föreningar är. Att byta hemsida är kanske inte alltid så smidigt men vi gör alltid allt vi kan för att underlätta en flytt till oss. Därför lägger vi upp alla lag, importerar alla föreningens medlemmar samt skapar en snygg design helt utan kostnad.


Hur många av era användare är från Göteborg? Skulle ni vilja bli fler i Göteborgsområdet?
Ungefär 15% av våra användare kommer från Göteborgsområdet. Bara några exempel är GAIS, Lerums IS, BK Häcken, Hovås billdal IF

Självklart vill bli fler! Det är bara att man som förening anmäler sitt intresse så skapar vi en testsida.

Vad har du för målsättning för Svenskalag.se?
Vi vill fortsätta växa i samma takt och inom 2 år vara Sveriges största webbtjänst för idrottsföreningar. Vi har även fler spännande tjänster på gång inom idrotten som vi hoppas kunna lansera i höst. Mer säger jag inte.

Vad tycker du om bloggen RudyAlvarado.com?
Helt fantastisk! Jag tycker generellt att det skrivs för lite om lokalfotbollen i de traditionella medierna, särskilt på ungdomsnivå. Det är just bloggar som din som bidrar till att marknadsföra och öka intresset för den lokala fotbollen, kul!

Jag vill tacka Robert för att han tagit sig tiden att svara på mina frågor och du, glöm inte att registrera ditt lag på Svenskalag.se redan idag.

//Rudy Alvarado

______________________________

Stötta Ungdomsfotboll.se

Vill du stötta sajten och det fina arbetet vi gör med att bevaka Ungdomsfotbollen i Sverige? Swisha till 123 458 50 97. Alla bidrag gör stor skillnad för oss.

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/ungdomsfotboll
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


9 Comments

9 Comments

  1. Per

    aug 11, 2013 at 2:57 e m

    Det är ju tydligt att du inte har några journalistiska ambitioner överhuvudtaget. Du lyckas i en ”intervju” både hylla dig själv och företaget du vill tipsa om. Bara att ställa frågan om vad han tycker om din blogg? vad ska han svara? Det blir lätt parodiskt. Som reklam är det kanon. Dock får man vara tydlig med det i sådana fall från början. Objektivitet och ett kritiskt öga hade inte varit fel. Just nu känns bloggen mest som ett skyltfönster för dig själv. Det blir kontraproduktivt.

    • nicklas

      aug 11, 2013 at 4:24 e m

      100% sanna ord, håller med dig helt och hållet Per.

    • RudyAlvarado

      aug 11, 2013 at 4:32 e m

      Tack för din kommentar Per. Jag har inga ambitioner att jobba med journalistik och har aldrig haft det. Att följa ungdomsfotbollen i Göteborg och skriva om det är dock väldigt kul.

      Det är kul att höra vad ett sådant stort varumärke tycker om bloggen. Så självklart är det intressant. Man Vill ju förknippas med starka varumärken.

      //Rudy Alvarado

      • Thomas Möll

        aug 11, 2013 at 6:56 e m

        Jag måste hålla med Per, Rudy. Tycker att du tappat perspektivet. Du skriver att du tycker det är kul att skriva om ungdomsfotbollen i Göteborg och det var också intrycket jag fick i början när det hela kändes kravlöst. I dag känns det mer som du vill bygga ett eget varumärke, vilket skrattretande inlägg som detta eller det om Hyundaiflosklet påvisar.

        Än mer underligt blir ju detta med tanke på din läsarbas. Snittåldern på dina läsare är antagligen runt 16 och det är väl bara Jag, Per, Niklas, stollarna i Hönö/Björkö och några till som drar upp medelåldern. Inte den ekonomiskt starkaste gruppen. Att då klaga hos oss läsare på att sponsorintäkterna är för dåliga och att du kanske ska lägga ner bloggen pga det blir bara löjligt.

        Är det inte en blogg som ungdomsspelarna eller deras tränare ska läsa du vill ha så är väl det helt okej. Men försök inte lossas att det är något annat. Det är två båtar du får svårt att sitta i samtidigt. Är det å andra sidan en blogg som den du vill ha så är jag den första att applådera. Som sagt uppskattade din blogg ordentligt i början och så även fortfarande… för det mesta ;).

        Bestämmer du dig för det första, vilket jag hoppas, så ber jag dig tänka på att det är unga tjejer och killar du skriver om. Inläggen från Elitlägren i somras var inte så värst smidiga. Varken om killarnas så kallade ”underprestation” och hur du tyckte de skulle spelat eller gjort uttagningarna, eller om avhoppen från tjejernas läger. Ut i fall du inte visste så har din blogg fått ganska så stort genomslag bland ungdomarna och således blir även ryktesspridningen därefter. Det märker vi som jobbar med ungdomsfotbollen. Inlägget om GDFFsoppan var bra mycket smidigare.

        Kämpa på Rudy! Hoppas bloggen överlever, men i rätt anda.

        • RudyAlvarado

          aug 11, 2013 at 7:11 e m

          Hej Thomas!

          Tack för ditt meddelande och jag tar tacksamt emot era tankar. Att jag söker sponsorer eller hade hoppats på att fler skulle se värdet i detta ser jag inte som någon konstighet. I dagsläget kostar det mer än vad det smakar och då har tanken att lägga ner bloggen slagit mig. Ta bensinkostnaden till exempel, det är inte billigt att åka runt på alla matcher osv. Självklart vill jag inte lägga ner den eftersom jag vet att det finns ett värde i den idag. Men som det är idag kan jag tyvärr inte fortsätta med den. Jag hoppas någon annan vill ta över bloggandet om ungdomsfotbollen i framtiden.

          Vad gäller inläggen från lägret så är jag inte riktigt med dig. En stunden kritiserade jag = då fick jag klagomål på det. Andra gånger kritiserade jag inte = då kritiserade man mig för att jag inte kritiserade osv. Vad gäller avhoppen på tjejsidan, vad var det för fel på det?

          Som det ser ut nu så kommer bloggen inte att överleva och kan läggas ner redan i veckan som kommer. Men vi håller tummarna självklart!

          Tack återigen för ditt meddelande, det fick mig att tänka efter lite vilket är nyttigt ibland. Uppskattas!

          //Rudy Alvarado

        • Claes Sandros

          aug 12, 2013 at 12:31 e m

          Sakfrågan först: Att bloggen är intressant märks väl på genomslaget till exempel detta inlägg får. Många engagerade ledare och föräldrar följer dig, Rudy, och det är nog få som har en sådan överblick och kunskap om ungdomsfotbollen i Göteborg som just du.
          Har full förståelse för att Rudy letar sätt att jaga finansiering för att möjliggöra ett fortsatt bloggande. Att medelåldern är så särdeles låg tror jag inte heller stämmer. Har hört många fler 35-40+-are än de 4-5 som du räknar upp, som tycker det är intressant att följa bloggen och gör det regelbundet.
          Att sedan bli kallad ”stolle” av pseudonymen ”Thomas Möll” vet jag inte om man ska ta som smicker eller hån. Jag väljer det förstnämnda. Omvärlden får gärna betrakta mig som ”stollig” om jag på det sättet bidrar till att en hel hög med tjejer och killar känner sig sedda och får en meningsfull fritid.
          Hade ”Thomas Möll” slutat klistra tvärsäkra etiketter på folk bakom sin anonyma fasad och istället bemödat sig med att ta reda på mer om det arbete och engagemang som plöjs ner i våra ungdomar så kanske ordvalet hade varit ett annat. Men som sagt – hoppas att det var menat som ett positivt omdöme eller i sämsta fall ett klantigt ordval. På tal om kritiken gällande ”smidiga inlägg”…

    • Viktor Bergman

      aug 13, 2013 at 6:08 e m

      Den här bloggen bedrivs de facto som en ren förlustaffär av Rudy, inräknat kostnader för resor och serverutrymme. För att inte nämna all den tid han spenderar på era fotbollsplaner för att se på era barn/spelare, tid som han kanske bättre skulle spendera hemma med sin fästmö och ettåriga dotter. Han gör det ändå, driven av sin kärlek till fotbollen och till ungdomsfrågor. Jag själv har oftast svårt att ens få tag på honom, för varje gång jag ringer står han på någon Nånting-Nånting-Vallen och tittar på Pojkar 14 eller Flickor 16 så fotbollen har definitivt inte hamnat i skymundan.

      Att bygga sitt eget varumärke är något alla gör varje dag, även ni Per och
      Thomas. Det kanske blir lite tydligare när man har en blogg uppkallad efter sig själv. Om ni tittar noga så ser ni att sidan skriker av marknadsföring av Rudy som person, det är ingen hemlighet och är i ärlighetens namn ingen annan sak att bry sig om än Rudys. Han är utbildad Sportmarknadsförare, inte journalist, och vill givetvis se sig själv som en spelare i den branschen. Så länge han betalar, och som sagt går med förlust, så får han göra precis vad han vill med sin blogg.

      Många av er kanske tror att den här bloggen håvar in sponsorpengar och att Rudy börja grina när det inte längre kommer några pengar. Faktum är att det inte kommer några pengar överhuvudtaget, men när det väl gör det så blir han halshuggen för att han har tappat fokus.

      Om man ser till själva inlägget så erbjuder Svenskalag.se en tjänst som många föreningar använder och som även andra faktiskt har ett behov av. Oavsett om du är 16 eller 50 kan det vara intressant att veta vad som finns där ute, speciellt nu när alla är uppkopplade. Jag ser även fram emot en objektiv jämförelse mellan flera tjänster framöver.

      Så nästa gång ni sätter er ner och bestämmer er för att klanka ner på
      bloggen tycker jag nog att ni skall tänka efter lite över vilket arbete som
      läggs ner bakom kulisserna för att ni skall få gratis fotbollsrapportering.
      Annars finns ju alltid andra sajter som rapporterar om fotboll, lycka bara till
      med att hitta någon som ägnar så mycket tid åt ungdomsfotboll i Göteborg… se också till att hitta en som inte marknadsför sig själv.

  2. -

    aug 11, 2013 at 4:27 e m

    Kommer det någon inlägg om utbilldningslägrerna?

    • RudyAlvarado

      aug 11, 2013 at 4:32 e m

      Nej Tyvärr

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Copyright © 2021 Alvarado Sport & Media