fbpx
Följ oss

Intervjuer

Newbody vill att alla ska känna sig som vinnare

Publicerad

den


Du har sett katalogerna, du känner till produkterna. Kanske har du till och med ett par strumpor på dig just nu? Företaget Newbody når hundratusentals kunder varje år, och bidrar till lagkassor runtom i hela Sverige. I veckans Supersöndag berättar grundaren Dahn Renholm om hur allt startade, viljan att hjälpa barn och ungdomar inom idrotten och idén om att alla ska känna sig som vinnare.

Det hela började 1987. Dahn Renholm var 33 år gammal och arbetade som kulturassistent inom sportsektionen på Frölunda Kulturhus. Han fick en idé om att ta fram ett träningsställ som passade för utomhusträning under de kallaste månaderna.
– Du vet hur det är, man tränar ute, ramlar och blir blöt och så fryser man. Många av mina kompisar fick bekymmer med prostatan av kylan. Så jag tog fram ett ställ i materialet Tactel, en typ av mikrofiber. Det var ett väldigt starkt material som var både vindtätt och andades. Det var helt perfekt, säger Dan när vi ses i Newbodys lokaler i Högsbo.

Träningsstället var av hög kvalitet och sålde bra, men lite för dyrt för tillräckligt många fotbollsklubbar skulle kunna investera i dem.
– Då tänkte jag att om jag kunde ta fram någonting som de kunde sälja så att klubbarna fick in pengar så skulle de kunna finansiera träningsställen. 

Men det var ju inga utbildade säljare han vände sig till, så han insåg att han behövde ta fram en produkt som sålde sig själv, produkter med bra kvalitet och bra pris.
– Jag behövde ta fram en produkt som alla behöver, så att varje person som klubbens säljare möter ska vara en potentiell kund. Och då tänkte jag på strumpor.

Han tog fram ett 12-pack tennissockor i skaplig kvalitet som klubbarna kunde sälja för 100 kronor styck, varav 27 procent stannade hos klubben. De blev oerhört populära och till slut kunde klubbarna finansiera de fina träningsställen.

– Men det tog inte så lång tid innan jag märkte att de började finansiera andra saker såsom träningsläger, inköp av bollar och så. Och då kom jag in på den affärsidén vi har idag, berättar Dahn.

Dahn Renholm började som ensam säljare 1987. Nu är Newbody ett av de stora företagen som hjälper idrotts- och skolungdomar att uppfylla sina drömmar. (Foto: Kajsa Kalméus)

Idag innehåller sortimentet 30 olika produkter och Newbody har nått ut till över säljande 30 000 grupper. De är 45 anställda i den stora byggnaden i Göteborg, däribland Dahns son Freddie som är marknadschef och dottern Emelie som är VD. I lokalerna ligger även den största delen av lagret. Totalt har Newbodys verksamhet bidragit till att över en miljard har kunnat ges tillbaka till föreningslivet i Sverige.

Idén går ut på att enskilda lag eller skolklasser kan sälja produkterna till spelarnas och elevernas familjer, vänner och bekanta.
– De yngsta är 7-8 år. Men då säljer ju inte de någonting, utan nästan oavsett vilken ålder det är så är det föräldrarna som tar störst del av försäljningen. De tar med till arbetsplatserna och det är där försäljningen kommer. Barnen kanske ringer farmor eller kusiner eller knackar på hos grannen. Det är ju inte meningen att de ska slita ihjäl sig, men de känner ju att de får hjälpa till lite, förklarar Dahn.
– Det är ju en del i en uppfostran, att få hjälpa till och inte bara få allt serverat. Det kan ju skapas entreprenörer ifrån det. Man lär sig presentera och sälja, redovisa och jobba ihop med andra.

”Alla som jobbar med oss ska känna sig som vinnare”

Det som utmärker Newbody enligt Dahn är deras ”vinna/vinna”-mentalitet. Alla parter som är inblandade i deras verksamhet ska känna sig som vinnare på något sätt, i allt som sker. De tror på långsiktighet och ärlighet, både i relationen med leverantörer och kunder.
– I våra riktlinjer står att om vi tjänar mer än vad vi tänkt så ska de pengarna gå tillbaka till någon intressent. Det kan vara kunder och slutkunder, medarbetare eller samhället. Vi har haft idéer om att bygga en fotbollsplan i Bergsjön eller Rosengård. Att ge tillbaka på något sätt. Men hittills har vi satsat mest på slutkund. Det är ju den som avgör hela vår framtid. Ju nöjdare de blir desto nöjdare kommer vi andra att bli.
– Förutom en t-shirt har vi till exempel inte höjt priset på våra produkter sedan 2001. Det enda vi gjort är att vi ökat kvalitet eller kvantitet i paketen. Det är också ganska unikt. 

Hundratals hyllmeter i det stora lagret i Mölndal. (Foto: Kajsa Kalméus)

Ända sedan starten har Dahn varit övertygad om att ett företags värderingar också är avgörande för hur bra verksamheten går. Det är någonting som genomsyrat allt ifrån avtal med produktionsfirmor i Kina till anställning av personal.
– Alla som jobbar här gillar att göra bra affärer, men de gillar minst lika mycket att vi gör en god sak. Det ska bli bra för alla. Om man i styrelsen har en idé som någon kommer tjäna på så får det inte vara på bekostnad av någon annan av våra intressenter. Vi vill att alla som jobbar med oss ska känna sig som vinnare. 

Han utvecklar:
– När det går bra för oss ökar vi inte på våra marginaler, utan vi vill ha en nöjd slutkund som allt bygger på. De som köper våra produkter av föreningar och skolor. Är slutkunden nöjd kommer våra klubbar ha lätt att sälja, då kommer vi ha lätt att sälja till klubbarna, leverantörerna får större ordrar och vi får medel till att vara en trygg arbetsplats som kan satsa på utbildning och bra arbetsmiljö. Det är grundtanken. Vinna/vinna. 

Barnen blir vinnare i slutändan

På Newbodys hemsida beskriver de att affärerna de gör ska byggas på ärlighet, medmänsklighet, ödmjukhet och stort fokus på miljö och etik. Dahn är medveten om att han startade ett vinstdrivande företag, men han håller fötterna på jorden och lägger stor vikt vid att han inte blivit girig. I medmänsklig anda har Newbody inlett samarbeten med gatumagasinet Faktum och Plan International. De är dessutom noga med att använda metoder och material som är skonsamma mot miljön.

Tycker du det är många företag som inte lägger fokus på medmänsklighet?
– Ja, det tycker jag. Men de som inte gör det, jag tror att de tänker likadant om kunder. Så jag tror inte att de blir så lyckosamma. Sedan finns det ju undantag, men om man inte tänker på medmänsklighet och måste skaffa nya kunder hela tiden så blir det ju väldigt dyrt. 

Har du någon solskenshistoria du kan berätta om?
– Ja, det finns många. Men det var en ridklubb i Dalarna som ville köpa in en Shetlandsponny och skulle sälja våra underkläder för att få in pengar till det. De trodde väl att de skulle få in några tusenlappar, men de sålde så himla bra att de fick in 35 000 kronor och de kunde köpa hästen direkt. Och så döpte de den till Newbody.

– Och klubben Öijersjö var på väg utför. De behövde ha in 30 000 kronor blixtsnabbt, så de ringde hit och så började de sälja kryddor. De fick in 38 000 kronor och räddade klubben. Såna grejer har det varit mycket.

Är det såna historier som får dig att känna att du valt rätt väg med Newbody?
– Ja, absolut. Det tror jag många här är väldigt stolta över. Att vi har den här goda gärningen med. Vi har bra produkter, men det finns en uppsida till. Slutkunderna är nöjda och får fina produkter, men grädden på moset är att de också stödjer en god sak. Lite samma är det för oss. Vi har bra ekonomi och tjänar pengar, på grund av det sättet som vi jobbar. Och grädde på moset är att 200 000 barn varje år, som inte hade haft råd att åka med på ett läger, nu kan göra det.

 Läs också: Ungdomsfotboll + Newbody = Sant! 

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/ungdomsfotboll
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


Annons

Facebook

Populärt

newbody Förenade Bil Olka Sportresor Stanno Oderland Alvarado

Copyright © 2019 Alvarado Sport & Media