Följ oss

Intervjuer

Julkalendern, Lucka 13 – Amanda Hjelle, Eriksbergs IF

Publicerad

den

Vi har i år valt att göra en julkalender här på Gbgfotboll.com med 24 exklusiva videointervjuer med profiler runt i kring ungdomsfotbollen i Göteborg. Vi har ödmjukt tagit fram dessa profiler som vi anser på bästa sätt representerar stora delar av ungdomsfotbollen.

I lucka 13 får ni träffa Amanda Hjelle som spelar i Eriksbergs IF. (se videon i 720p HD). Vi pratar bland annat om varför Eriksbergs IF damjuniorer varit så framgångsrika, om varför hon tror att tjejer slutar med fotboll i tidig ålder och om hennes framtid.

Dela gärna detta inlägg till alla era vänner.

//Rudy Alvarado & Tom Andersson

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/RudyAlvarado
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


Intervjuer

Thulin: ”Vi har en jäkla bra och positiv stämning i laget”

Publicerad

den

Ängelholms FF besegrade Örgryte IS FF under söndagen med hela 10-5 i U16 Nationell Grupp 2. Bortalaget Ängelholm dominerade bollinnehavet och gjorde det svårt för Örgryte som fick spela försvarsspel större delen av matchen. Lagkapten Albin Thulin i Ängelholm var den som styrde och ställde i uppspelen. Han bidrog även med flertalet öppnande passningar som resulterade i målchanser. Ungdomsfotboll.se mötte upp lagkaptenen efter matchen.

– Det var en väldigt målrik match. Vi har haft det såhär hela säsongen i princip, med många mål.

Läs också: Låt aldrig hatet vinna

Trots att Thulin spelar mittback tycker han att det är roligt att spela fotboll när det blir många mål. Även om han inte var den som slog den avgörande passningen var han ofta den som började Ängelholms uppspel, där man försökte rulla runt så mycket som möjligt. Örgryte försökte pressa Ängelholmarna, men istället för att bli stressade tog man det lugnt och fint.

– Vår spelidé är att ha bollinnehavet och spela runt bollen, så att vi får motståndarlaget att springa så mycket som möjligt.

Tio mål framåt och fem mål bakåt, det rasslade ofta i nätet på Hammarviken Arena under söndagen. Avsluten var ofta distinkta, vilket gjorde det svårt för respektive lags försvar. Däremot tycker Albin att man hade läget under kontroll matchen igenom.

– Visst, det är segt att släppa in fem mål. Samtidigt håller vi mycket i bollen och då är det lätt att det blir en felpass. När vi väl tappar bollen går det snabbt bakåt, så det gäller att hänga med.

Läs också: Historia skriver inte sig själv

Ängelholm skapade många chanser framåt, vilket också resulterade i många mål. Det offensiva spelet har även gjort avtryck i tidigare matcher där man vunnit med flera bollar. Vad är då framgångsreceptet?

– Det är att hålla i bollen, men också att ha höga utgångspositioner. Vi jobbar väldigt mycket med att ha höga utgångspositioner så att vi kan vinna bollen högt på motståndarnas planhalva och gå till attack direkt.

Trots att man spelare med en hög press hade Ängelholm bara med sig tre avbytare. Sättet att spela samt värmen gjorde det tungt för spelarna, men man lyckades ändå att genomföra sin spelidé matchen igenom.

– Klart att det är jobbigt. Jag tycker alla krigar hela tiden, är där i pressen, och då blir det inte så jobbigt som man tror. Möjligtvis kan det se lite jobbigare ut från sidan än vad det faktiskt är.

Läs också: Näsets Hariri imponerade i matchen mot Bergum

I och med segern har man nu sju vinster och sex förluster, vilket resulterar i 21 poäng. Serieledaren Helsingborg har 28 poäng, dock med en match mindre spelad. Kan Ängelholm klättra i tabellen?

– Det skulle jag kunna tro, vi har en jäkla bra och positiv stämning i laget. Vi vill bara framåt hela tiden. Efter denna segern åker vi hem nöjda och börjar ladda om inför nästa match.

Hur det går för Albin Thulin och hans Ängelholm återstår att se, nu blir det nämligen ett uppehåll i serien fram tills i augusti då man tar emot Laholm hemma.

// Tobias BW Granberg

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/RudyAlvarado
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


Läs hela inlägget

Intervjuer

SUPERSÖNDAG: Aline och Emma vill påvisa vikten av mångfald – med kokbok

Publicerad

den

Med ett stort intresse för fotboll och kultur har Emma och Aline hittat det perfekta projektet. Tillsammans vill de lyfta vikten av integration, mångfald och att inte tappa sin identitet till sin idrott. Nästa år släpper de en kokbok tillsammans med Östersunds FK.
– Mångfalden har uppenbarligen varit en del av deras framgång, säger Aline från Framgångsreceptet till ungdomsfotboll.se.

Emma Svanberg.

Det hela började med att Östersunds FK gick upp i Allsvenskan hösten 2015. Fotbollsintresserade Emma Svanberg pratade om framgången med sin pappa och tillsammans fastnade de vid uttrycket ”framgångsrecept”. Vad var det egentligen som gjort Östersund så framgångsrika, vad var receptet?
– Jag började prata med Aline och vi kom fram till att vi ville göra en kokbok tillsammans med Östersunds FK, säger Emma.

Emma Svanberg och Aline Sparf är båda 18 år och läser sista året på gymnasiet i Östersund. Tillsammans har de startat UF-företaget ”Framgångsreceptet”, där de alltså ska ta fram en kokbok tillsammans med den framgångsrika klubben.
– Vi ville göra något nytt, något som inte har gjorts tidigare, säger Emma.
– Och när vi träffade kanslichefen Lasse Landin och pressansvarige Patrick Sjöö så var de jättepositiva till idén. De ordnade ett intervjuschema och sade att de ville sälja boken i sin shop när den blir klar, säger Aline.

Aline Sparf.

Trots att båda tjejerna tycker mycket om mat och matlagning var det inte det som var det viktigaste med projektet.
– Det som vi vill få fram på något vis är att påvisa vikten av integration och mångfald, förklarar Aline.
– Just för att de varit så framgångsrika och att mångfalden uppenbarligen är en del av det, att man sätter ihop massa olika pusselbitar och så blir det ett jättebra lag.

Mer än bara fotboll

Boken består av intervjuer med alla spelare och några ledare där de får berätta om som bakgrunder och sin uppväxt. Alla frågor är mer eller mindre kopplade till deras kulturella bakgrund. Dessutom får varje person bidra med ett recept var till boken, som ska vara kopplat till dem som personer.
– Alla historier är otroligt olika för att de kommer ifrån så olika ställen och olika förhållanden. Det är egentligen det som är så intressant. Någon spelade fotboll i Afrika när de var 10 år istället för att gå till skolan, sprang barfota bland stenar och höll det hemligt för sina föräldrar för att de var rädd att bli slagen. Någon annan har gått på en fotbollsakademi och var fotbollskändis från att han var 15 år, säger Emma. 

Båda tjejerna pratar mycket om hur man ofta identifierar sig med sin sport när man hållit på med den så länge. Emma berättar att hon själv skadade knät förra året och inte kunde spela fotboll på ett år, vilket var påfrestande.
– Nu gick det bra för mig, det händer ju värre saker. Och det finns en risk att man tappar sig själv när man håller på med en idrott. Speciellt i ett lag, där det är en sån gruppkänsla, man är ett lag. Vad gör man om man helt plötsligt inte kan spela?

Andrew Mills, ÖFK. (Foto: Aline Sparf)

Aline tillägger att man ofta förknippas med sina personligheter på plan och vad man presterar. Och tjejerna vill visa att man är mer än det. De pratar vidare om de kultursatsningar som Östersunds FK gjort genom åren, där spelarna bland annat dansanda framfört Svansjön, skrivit en bok, hållit konsert och haft konstutställning.
– Man har spelat fotboll sedan de var minst 10 år. Och de är svinbra på det. Det är det man kan i livet. Det är det man jobbar med, det är det man har som hobby och det fyller hela ens värld. Och då är det så bra att utsätta sig för sånt här, det är jätteläskigt att ställa sig framför 500 personer och sjunga om man känner att man inte kan sjunga, men de gör det ändå. Och det bygger ju ett otroligt självförtroende och självkänsla, och man får självkännedom. Och det visar sig sedan på planen, de vågar mer. 

BLOGG: ”Vi hyllar Östersund, men varför tar ingen efter?”

Frank Arhin, ÖFK. (Foto: Aline Sparf)

Varför tycker ni det är viktigt att lyfta bokens historier, sett från ett större perspektiv?
– Jag har bilden av att väldigt ofta när det gäller idrottsföreningar så ligger det en väldig machokultur över dem. Man ska vara stereotypisk manlig, i tuffa sporter, man ska bara stenhård. Kulturen blir ett sätt att öppna upp sig och på något sätt blotta sig. Till exempel att ställa sig på en scen och sjunga inför 500 personer, för att utvecklas som person. Jag tror att det är ett sätt att komma ifrån den machokulturen, säger Aline.

Hon avslutar:
– Jag har fått mycket bättre uppfattning om vissa spelare. Man har ju dömt dem ganska mycket efter fotbollen. Men nu har man fallit för vissa som personer. Ett exempel på det är Alhaji Gero. Han är otroligt lång och stor, han är som en vägg på planen. Han han hålla i bollen hur länge som helst. Så man får på något sätt den uppfattningen att han ska vara en hård kille, en machokille. Men han var jättemjuk och snäll, som en gosebjörn. Och de kändes bra och nyttigt för mig att kunna spräcka hål på den bubblan.

 

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/RudyAlvarado
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


Läs hela inlägget

Intervjuer

SUPERSÖNDAG: Företaget Newbody vill att alla ska känna sig som vinnare

Publicerad

den

Du har sett katalogerna, du känner till produkterna. Kanske har du till och med ett par strumpor på dig just nu? Företaget Newbody når hundratusentals kunder varje år, och bidrar till lagkassor runtom i hela Sverige. I veckans Supersöndag berättar grundaren Dahn Renholm om hur allt startade, viljan att hjälpa barn och ungdomar inom idrotten och idén om att alla ska känna sig som vinnare.

Det hela började 1987. Dahn Renholm var 33 år gammal och arbetade som kulturassistent inom sportsektionen på Frölunda Kulturhus. Han fick en idé om att ta fram ett träningsställ som passade för utomhusträning under de kallaste månaderna.
– Du vet hur det är, man tränar ute, ramlar och blir blöt och så fryser man. Många av mina kompisar fick bekymmer med prostatan av kylan. Så jag tog fram ett ställ i materialet Tactel, en typ av mikrofiber. Det var ett väldigt starkt material som var både vindtätt och andades. Det var helt perfekt, säger Dan när vi ses i Newbodys lokaler i Högsbo.

Träningsstället var av hög kvalitet och sålde bra, men lite för dyrt för tillräckligt många fotbollsklubbar skulle kunna investera i dem.
– Då tänkte jag att om jag kunde ta fram någonting som de kunde sälja så att klubbarna fick in pengar så skulle de kunna finansiera träningsställen. 

Men det var ju inga utbildade säljare han vände sig till, så han insåg att han behövde ta fram en produkt som sålde sig själv, produkter med bra kvalitet och bra pris.
– Jag behövde ta fram en produkt som alla behöver, så att varje person som klubbens säljare möter ska vara en potentiell kund. Och då tänkte jag på strumpor.

Han tog fram ett 12-pack tennissockor i skaplig kvalitet som klubbarna kunde sälja för 100 kronor styck, varav 27 procent stannade hos klubben. De blev oerhört populära och till slut kunde klubbarna finansiera de fina träningsställen.

– Men det tog inte så lång tid innan jag märkte att de började finansiera andra saker såsom träningsläger, inköp av bollar och så. Och då kom jag in på den affärsidén vi har idag, berättar Dahn.

Dahn Renholm började som ensam säljare 1987. Nu är Newbody ett av de stora företagen som hjälper idrotts- och skolungdomar att uppfylla sina drömmar. (Foto: Kajsa Kalméus)

Idag innehåller sortimentet 30 olika produkter och Newbody har nått ut till över säljande 30 000 grupper. De är 45 anställda i den stora byggnaden i Göteborg, däribland Dahns son Freddie som är marknadschef och dottern Emelie som är VD. I lokalerna ligger även den största delen av lagret. Totalt har Newbodys verksamhet bidragit till att över en miljard har kunnat ges tillbaka till föreningslivet i Sverige.

Idén går ut på att enskilda lag eller skolklasser kan sälja produkterna till spelarnas och elevernas familjer, vänner och bekanta.
– De yngsta är 7-8 år. Men då säljer ju inte de någonting, utan nästan oavsett vilken ålder det är så är det föräldrarna som tar störst del av försäljningen. De tar med till arbetsplatserna och det är där försäljningen kommer. Barnen kanske ringer farmor eller kusiner eller knackar på hos grannen. Det är ju inte meningen att de ska slita ihjäl sig, men de känner ju att de får hjälpa till lite, förklarar Dahn.
– Det är ju en del i en uppfostran, att få hjälpa till och inte bara få allt serverat. Det kan ju skapas entreprenörer ifrån det. Man lär sig presentera och sälja, redovisa och jobba ihop med andra.

”Alla som jobbar med oss ska känna sig som vinnare”

Det som utmärker Newbody enligt Dahn är deras ”vinna/vinna”-mentalitet. Alla parter som är inblandade i deras verksamhet ska känna sig som vinnare på något sätt, i allt som sker. De tror på långsiktighet och ärlighet, både i relationen med leverantörer och kunder.
– I våra riktlinjer står att om vi tjänar mer än vad vi tänkt så ska de pengarna gå tillbaka till någon intressent. Det kan vara kunder och slutkunder, medarbetare eller samhället. Vi har haft idéer om att bygga en fotbollsplan i Bergsjön eller Rosengård. Att ge tillbaka på något sätt. Men hittills har vi satsat mest på slutkund. Det är ju den som avgör hela vår framtid. Ju nöjdare de blir desto nöjdare kommer vi andra att bli.
– Förutom en t-shirt har vi till exempel inte höjt priset på våra produkter sedan 2001. Det enda vi gjort är att vi ökat kvalitet eller kvantitet i paketen. Det är också ganska unikt. 

Hundratals hyllmeter i det stora lagret i Mölndal. (Foto: Kajsa Kalméus)

Ända sedan starten har Dahn varit övertygad om att ett företags värderingar också är avgörande för hur bra verksamheten går. Det är någonting som genomsyrat allt ifrån avtal med produktionsfirmor i Kina till anställning av personal.
– Alla som jobbar här gillar att göra bra affärer, men de gillar minst lika mycket att vi gör en god sak. Det ska bli bra för alla. Om man i styrelsen har en idé som någon kommer tjäna på så får det inte vara på bekostnad av någon annan av våra intressenter. Vi vill att alla som jobbar med oss ska känna sig som vinnare. 

Han utvecklar:
– När det går bra för oss ökar vi inte på våra marginaler, utan vi vill ha en nöjd slutkund som allt bygger på. De som köper våra produkter av föreningar och skolor. Är slutkunden nöjd kommer våra klubbar ha lätt att sälja, då kommer vi ha lätt att sälja till klubbarna, leverantörerna får större ordrar och vi får medel till att vara en trygg arbetsplats som kan satsa på utbildning och bra arbetsmiljö. Det är grundtanken. Vinna/vinna. 

Barnen blir vinnare i slutändan

På Newbodys hemsida beskriver de att affärerna de gör ska byggas på ärlighet, medmänsklighet, ödmjukhet och stort fokus på miljö och etik. Dahn är medveten om att han startade ett vinstdrivande företag, men han håller fötterna på jorden och lägger stor vikt vid att han inte blivit girig. I medmänsklig anda har Newbody inlett samarbeten med gatumagasinet Faktum och Plan International. De är dessutom noga med att använda metoder och material som är skonsamma mot miljön.

Tycker du det är många företag som inte lägger fokus på medmänsklighet?
– Ja, det tycker jag. Men de som inte gör det, jag tror att de tänker likadant om kunder. Så jag tror inte att de blir så lyckosamma. Sedan finns det ju undantag, men om man inte tänker på medmänsklighet och måste skaffa nya kunder hela tiden så blir det ju väldigt dyrt. 

Har du någon solskenshistoria du kan berätta om?
– Ja, det finns många. Men det var en ridklubb i Dalarna som ville köpa in en Shetlandsponny och skulle sälja våra underkläder för att få in pengar till det. De trodde väl att de skulle få in några tusenlappar, men de sålde så himla bra att de fick in 35 000 kronor och de kunde köpa hästen direkt. Och så döpte de den till Newbody.

– Och klubben Öijersjö var på väg utför. De behövde ha in 30 000 kronor blixtsnabbt, så de ringde hit och så började de sälja kryddor. De fick in 38 000 kronor och räddade klubben. Såna grejer har det varit mycket.

Är det såna historier som får dig att känna att du valt rätt väg med Newbody?
– Ja, absolut. Det tror jag många här är väldigt stolta över. Att vi har den här goda gärningen med. Vi har bra produkter, men det finns en uppsida till. Slutkunderna är nöjda och får fina produkter, men grädden på moset är att de också stödjer en god sak. Lite samma är det för oss. Vi har bra ekonomi och tjänar pengar, på grund av det sättet som vi jobbar. Och grädde på moset är att 200 000 barn varje år, som inte hade haft råd att åka med på ett läger, nu kan göra det.

 Läs också: Ungdomsfotboll + Newbody = Sant! 

Följ bloggen på sociala medier:

Facebook: Facebook.com/ungdomsfotboll.se
Instagram: Instagram.com/ungdomsfotboll.se
Twitter: Twitter.com/RudyAlvarado
Youtube: Youtube.com/c/UngdomsfotbollSE
Följ även bevakningen via hashtagen: #ungdomsfotboll


Läs hela inlägget
Annons

Facebook

Populärt

Copyright © 2018 Alvarado Sport & Media